
05.10.2025 08:19
60 000 z Tenerą
Niech będzie odpalony na Wieki Wieków Motur!
Pzedmiotem opisu jest po raz kolejny Yamaha Xtz 690 Tenere rok produkcji 2020 pierwsza rejestracja październik 2020, norma emisji spalin Euro 4. Użytkowana obecnie głównie na trasach długodystansowych, czasami w podwójnej obsadzie
Wczoraj udałem się na drugie badanie techniczne od nowości, co oznacza ze nasza Tenerka skończyła pięć lat. Wynik pozytywny - podstępna żaróweczka tablicy rejestracyjnej jeszcze świeci.
Sześćdziesiąt tysięcy kilometrów wyświetliło tuż przed moim ulubionym winklem na przełęczy salmopolskiej. Sporządzając ten raport właściwie to nie mam za bardzo o czym pisać, ponieważ nie wydarzyło się nic godnego odnotowania. Aczkolwiek, z kronikarskiego obowiązku sporządzić się raport zaleca.
Jako że w tym motocyklu nic się nigdy nie zepsuło to pomyślałem że tym razem opiszę co mniej więcej kiedy wymieniałem a czego jeszcze nie. Oczywiście wszystko zależy od stylu jazdy - od mojego wypadku zauważyłem że wydłuża się żywotność materiałów eksploatacyjnych i zapewne również podzespołów. Jako że jestem w posiadaniu wszystkich faktur serwisowych z zapisanymi przebiegami to mogę podać konkretne liczby. Na przykład na pierwszej "fabrycznej" oponie tylnej zrobiłem 11,5k a na obecnie założonej w motocyklu już prawie 16k i jeszcze trochę by pojeździła. Tak samo klocki tył - pierwsze wytrzymały 20k, drugie tak samo, natomiast obecne już mają ponad 20k i jest jeszcze 1/3 okładziny do wykorzystania.
Ale do brzegu.
Jedyną rzeczą, która sie przedwcześnie zużyła w Tenerce to było łożysko główki ramy przy 20k prawdopodobnie z powodu błędnego montażu w fabryce. Koszt wymianą 450zł. To tyle z awarii.
A teraz co wymieniałem i kiedy, czyli jak Yamaha znosi trudy swojej egzystencji.
- tarczę tył wymienię pierwszy raz podczas serwisu w przyszłym tygodniu
- klocki tył też wymienię, trzeci raz
- fabryczne tarcze przód są jeszcze jak nowe
- fabryczne klocki przód są w połowie okładzin
- olej zmieniam co 10k, brak poboru między interwałami
- olej w lagach wymienię pierwszy raz za tydzień, uszczelnienia fabryczne trzymają
- filtr powietrza wymieniam co 10k nie co 20k jak w serisówce
- za tydzień wymienię drugi raz płyn chłodniczy
- również świece zapłonowe wymienię wtedy trzeci raz
- dętki zmieniłem dotychczas jeden raz
- napęd fabryczny wytrzymał 20k, nastepny did wytrzymał 30k
- łożyska kół są jeszcze fabryczne
- wyświetlacz biegów działa
- zawory na 40k nie wymagały regulacji, złożone z powrotem na uszczelce fabrycznej
- linki gazu i sprzęgła są jeszcze fabryczne, sprzęgłową smaruję i obserwuję
- akumulator Yuasa jest też oryginalny i dobrze trzyma prąd - nie mam grzanetek ani innych akcesoriów
Cała elektryka i funkcje wyświetlacza działają, mechanika również. Nie czuć żadnych symptomów zwiastujących kłopoty, na bieżąco zalewam tylko pełne zbiorniki E5 98 i niczym się więcej nie zajmuję oprócz samej jazdy na motocyklu. Co w sumie jest spełnionym założeniem, które przyświecało przy zakupie nowego motocykla z zerowym przebiegiem.
Podczas serwisu w przyszłym tygodniu wymienię także dętki i opony na typowo szosowe, bo już od dwóch ostatnich sezonów prawie w ogóle nie jeżdżę w terenie. A lekkie szutry to przejadę spokojnie i na takowych. Samego motocykla nie zmieniam na bardziej szosowy z prostej przyczyny - Tenerką mi się zajebiście jeździ.
Minusy motocykla? Obecnie widzę daw to znaczy końcówka wydechu w dolnej części pokrywa się delikatnie rdzawym nalotem a drugi to po kilkudniowym postoju sprzęgło potrafi zgrzytnąć na jesynce zanim się silnik rozgrzeje, ale to nie zawsze.
Co do dalszych planów to maszyna zostaje żeby dalej kręcić kilo. Plan minimum to 100 tysięcy. Osiągnięcie tego wyniku przy założeniu że uda się jeździć rocznie tyle co dotychczas zajmie nam około cztery lata. Dotychczas przejechała przez 19 krajów i jest apetyt na następne.
Oczywiście wszystko może się jeszcze zmienić, wszystko jest względne...ale taki mam plan na dzień dzisiejszy. 3majcie kciuki i do następnego.
Jeśli interesuje Cię dlaczego akurat Tenerka więcej pod linkiem:
https://jazda-na-kuli.riderblog.pl/50_000_tysiecy_z_Tenerka_,b 5769.html
Lewa!
Archiwum
- październik 2025
- wrzesień 2025
- sierpień 2025
- maj 2025
- listopad 2024
- wrzesień 2024
- maj 2024
- kwiecień 2024
- marzec 2024
- grudzień 2023
- październik 2023
- sierpień 2023
- czerwiec 2023
- maj 2023
- kwiecień 2023
- grudzień 2022
- listopad 2022
- październik 2022
- wrzesień 2022
- lipiec 2022
- maj 2022
- kwiecień 2022
- marzec 2022
- luty 2022
- listopad 2021
- październik 2021
- wrzesień 2021
- sierpień 2021
- lipiec 2021
- czerwiec 2021
- maj 2021
- kwiecień 2021
- luty 2021
- styczeń 2021
- grudzień 2020
- listopad 2020
- październik 2020
- wrzesień 2020
- sierpień 2020
- lipiec 2020
- czerwiec 2020
- maj 2020
- kwiecień 2020
- marzec 2020
- luty 2020
- styczeń 2020
- grudzień 2019
- listopad 2019
- październik 2019
- wrzesień 2019
- sierpień 2019
- lipiec 2019
- czerwiec 2019
- maj 2019
- marzec 2019
- luty 2019
- styczeń 2019
- grudzień 2018
- listopad 2018
- październik 2018
- wrzesień 2018
- sierpień 2018
- lipiec 2018
- czerwiec 2018
- maj 2018
- kwiecień 2018
- marzec 2018
- luty 2018
- styczeń 2018
- grudzień 2017
- listopad 2017
- październik 2017
- wrzesień 2017
- sierpień 2017
- lipiec 2017
- czerwiec 2017
- maj 2017
- kwiecień 2017
- marzec 2017
- luty 2017
- styczeń 2017
- grudzień 2016
- listopad 2016
- październik 2016
- wrzesień 2016
- sierpień 2016
- lipiec 2016
- czerwiec 2016
- maj 2016
- kwiecień 2016
- marzec 2016
- luty 2016
- styczeń 2016
- grudzień 2015
- listopad 2015
- październik 2015
- wrzesień 2015
- sierpień 2015
- lipiec 2015
- czerwiec 2015
- maj 2015
- kwiecień 2015
- marzec 2015
- luty 2015
- styczeń 2015
- grudzień 2014
- listopad 2014
- październik 2014
- wrzesień 2014
- sierpień 2014
- lipiec 2014
- czerwiec 2014
- maj 2014
- kwiecień 2014
- marzec 2014
Kategorie
- Na wesoło (660)
- Na wesoło (15)
- Ogólne (151)
- Ogólne (5)
- Ogólne (1)
- Wszystko inne (25)
- Wszystko inne (4)